Järn- och blodbrist!

Läkaren ringde.
Jag har för lågt med järn och HB låg på 106 bara. Över 120 är normalt.
Får recept med järntillskott utskrivet och ska ta det i en månad. Sen ska vi kolla värden igen.
HB-nivån visar alltså att jag lider av anemi, dvs blodbrist.. om jag förstått rätt.
Blodbristen gör att kroppen inte får tillräckligt med syre.
Symtom för blodbrist:
- Känna sig trött och orkeslös
- Bli yr
- Bli andfådd lättare
- Få hjärtklappning
- Få huvudvärk
- Få öronsus
Allt förutom hjärtklappning har jag haft nu. Aa jag har iaf inte reflekterat över någon hjärtklappning, så antar att jag sluppit det iaf.
Läkaren sa att det var därför som jag höll på att svimma och att det borde bli bättre när jag tar järn.
Ja jag hoppas att järnet balanseras upp någorlunda snabbt!

/M-J




Follow Oh Mira

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0