Första besöket på Fertilitetsenheten!

Onsdag 26:e Oktober 2011.

Första besöket på Fertilitetsenheten idag!
NERVÖST! Men ÄNTLIGEN! Som vi väntat och längtat...

Både jag och Mickis är såna knäppisar, vi blir nervösa av att inte hitta. Och idag skulle vi juh då åka till Novum, där Fertilitetsenheten håller hus. Det är i Flemingsberg, karolinska Universitetssjukhuset. Och vi nojar oss såklart för om vi ska hitta. Men som tur är ser man huset med stor text "NOVUM" från bussen som vi valde att ta från tåget, för att vi var rädda för att inte hitta dit om vi skulle gått...
Vi kommer till sjukhuset i god tid. Och det är även lätt att hitta inne på sjukhuset. Fertilitetsenheten är en trappa upp, våning 4 (bottenvåningen var visst våning 3). Det är värsta fint och modernt där på enheten! Inget sterilt vitt bara, skönt. Ska försöka få en bild på det nån gång, det är väldigt fint där faktiskt. Rosa, orange, grönt och moderna former. Heminredningstidningar på bordet. :o)

Vi anmäler oss i receptionen och betalar 2x320:-, dvs 640:-
Får även stämpelkort för högkostnadskort direkt, för vi lär juh lätt komma upp i 900:- under kommande 12 månaderna om vi ska springa här... ;o)

Vi sätter oss och väntar.
Först kommer en tjej och hämtar mig. Mickis får sitta kvar.
Jag får väga mig och skulle egentligen ha mätt mig men eftersom ja ghade högklackat och hon tyckte det var onödigt att jag skulle ta av mig skorna så fick jag bara säga hur lång jag är. Sedan kollar hon blodtrycket.
Därefter får jag gå tillbaka till Mickis och sätta mig och vänta med henne i väntrummet.
Sen kommer läkaren och hämtar oss båda.
Först pratar vi lite med henne. Hon ska juh bedöma om hon tycker att vi är lämpliga för behandling eller ej. Det är ett ganska ledigt samtal, inga konstigheter. Hon pratar om det här med att barnet har rätt att vid mogen ålder ta reda på vem donatorn är osv. Vi går igenom våra hälsoblanketter lite snabbt, kollar så det inte var några konstigheter - men vi är båda friska, vad vi vet.
Sedan är det dags för gynundersökningen på mig då. Tredje gången nu sedan vi började med den här processen - men dom har juh kollat olika saker varje gång. Detta är dock första gången läkaren ber Mickis att komma och ställa sig bredvid och titta. Vi kollar mina ägg med ultraljud. Första gången Mickis får se ultraljud, jag har juh sett de andra två gångerna. Hon tycker att det är lite häftigt. :o) Läkaren hittar iaf ägg på båda sidor, det ser bra ut säger hon.
Besöket hos läkaren avslutas typ med orden "Jag kan inte se någon anledning till varför ni inte skulle vara lämpliga för att genomgå behandling. Och kuratorn imorgon kommer också att säga ja." YEY!! :oD
Men vi är inte klara på sjukhuset än. Nu ska vi prata lite mer med den första tjejen som jag träffade innan läkaren. Hon berättar lite mer om den långa processen med donatorerna och så. Vi får ställa frågor också men vi har inte så mycket vi kommer på att fråga om - jag har juh googlat flitigt i ett år, hahah...
Avslutningsvis lämnar jag ett blodprov. Blodprovet skall visa vad det är för kvalite på mina ägg! Och det är detta som skall avgöra nu vilken typ av behandling vi skall få. Förhoppningsvis är äggen bra och vi kommer att köra med vanlig insemination. Om de inte är så bra så blir det istället IVF direkt, provrör... 


Labbet körs tydligen en elelr två gånger i veckan, så jag hoppas på att vi får besked om blodprovet/äggen senast nästa vecka! :o)

På hemvägen känner man en lättnad, vi fick ett JA från läkaren!
Inget har juh varit säkert hittills även om vi haft vår remiss och väntat nästan ett år. Läkaren kunde ha nekat oss behandling...

Imorgon kurator!

/ M-J




Follow Oh Mira

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0